۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۱
کد خبر: 46968

«خوارتوران» را آفریقای ایران لقب داده اند. این منطقه بعد از سرنگتی آفریقا واقع در کشور تانزانیا دومین منطقه بیوسفر جهان به شمار می آید که در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شاهرود و ۲۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر بیارجمند و در شمال مرکزی کویر ایران واقع است.

برگزاری جشنواره سفربه آفریقای ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، مجموعه توران از 3 قسمت پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تشکیل شده که پارک ملی 8درصد، پناهگاه حیات وحش 17 درصد و منطقه حفاظت شده 75 درصد از کل مساحت منطقه را شامل می شود.

این منطقه در سال 1351 به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست درآمد و در سال 1355 قسمتی از آن به عنوان پناهگاه حیات وحش انتخاب شد. در همان سال مجموعه توران از طرف یونسکو عنوان ذخیره گاه زیست کره را نیز دریافت کرد.

در سال 1381 قسمت های مرکزی این مجموعه به پارک ملی ارتقا یافت. روستای رضاآباد در 56 درجه و 41 دقیقه طول شرقی و 35 درجه و 57 دقیقه عرض شمالی واقع شده است. این روستا تا مرکز شهرستان (شهر شاهرود) 250 کیلومتر و تا مرکز بخش بیارجمند 125 کیلومتر فاصله دارد. ارتفاع روستا از سطح دریا 890 متر است. در ذخیره گاه زیست کره توران، اشکال مختلفی از اراضی مناطق خشک به چشم می خورد.

در مجموعه توران، طیف وسیعی از گیاهان از جمله گیاهان یک ساله، بوته ای، درختچه ای و درختی را می توان مشاهده کرد. تاکنون 41 گونه پستاندار، 167 گونه پرنده، 42 گونه خزنده و 2 گونه دوزیست در این مجموعه شناسایی شده است. از مهم ترین آثار تاریخی موجود در این منطقه می توان به چند تپه تاریخی، آثار قلعه های دفاعی، مقبره جرجیس پیغمبر، پیر رضاآباد و ... اشاره کرد.


به منظور آشنایی گردشگران با این منطقه دومین جشنواره گردشگری «سفر به توران» در بخش بیارجمند شهرستان شاهرود برگزار شد. این جشنواره با هدف آشنایی گردشگران با قابلیت های گردشگری بخش بیارجمند با همکاری بخشداری و شهرداری بیارجمند، اداره پارک ملی توران و دفتر خدمات مسافرتی نوین گشت برگزار شد.

مراسم افتتاحیه این جشنواره در روستای قلعه بالا با حضور گردشگران و طبیعت گردان برپا شد و شرکت کنندگان از بافت ارزشمند این روستای با هدف گردشگری و نمایشگاه صنایع دستی بازدید کردند. مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی با بیان این که شهرستان شاهرود از ظرفیت بالایی در زمینه برگزاری تورهای طبیعت گردی برخوردار است، گفت: حضور گردشگران و بهره مندی جوامع محلی از مواهب گردشگری و صنعت گردشگری بهترین انگیزه برای حفظ محیط زیست و میراث طبیعی است.وی بازدید از روستای هدف گردشگری قلعه بالا، مناطق نمونه گردشگری زیست کره توران و رضاآباد، مشاهده گورخر آسیایی و زاغ بور را از برنامه های این جشنواره اعلام کرد.


وی با بیان این که مجموعه توران متشکل از 3 قسمت؛ پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده است، افزود: این منطقه در قسمت جنوبی جاده تهران - مشهد و شمال شرقی دشت کویر قرار دارد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به این که منطقه مذکور بزرگ ترین منطقه تحت حفاظت سازمان محیط زیست کشور است، گفت: این منطقه به لحاظ پوشش گیاهی از تنوع بالایی برخوردار است و برخی از نادرترین گونه های جانوری مانند یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی و پرندگانی همچون زاغ بور و هوبره دیده می شود.


یزدانی افزود: در مجموعه روستاهای این منطقه طوایف و ایلات مختلفی سکونت دارند و گلیم، توبره، پلاس، سوزن دوزی و البسه محلی از صنایع دستی منطقه به شمار می آیند. وی گفت: با وجود مواهب طبیعی و جاذبه های گردشگری در منطقه توران، در سفر هیئت دولت به استان سمنان، 2 منطقه نمونه گردشگری زیست کره توران و رضاآباد خوارتوران مصوب شد. مجموعه توران با بیش از یک میلیون و 400 هزار هکتار مساحت، دومین ذخیره گاه زیست کره جهان از نظر وسعت به شمار می آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.